August 30, 2011

Tort de ciocolata dubla cu crema de bezea elvetiana cu zmeura/ Double chocolate cake with raspberry swiss meringue buttercream


Wow! Dupa ce am scris titlul am vazut cat de pompos suna :) La fel ca aspectul si la fel ca gustul tortului. Daca anul trecut am facut Matase frantuzeasca, anul asta am vrut sa fac din nou ciocolata de ziua mea. Ciocolata dubla, mascata in volane de crema roz de bezea elvetiana cu unt.

A fost o intreaga aventura cu executia tortului, intr-o saptamana in care mi se parea ca nu mi se indemana nimic in bucatarie. Am copt blatul intr-o singura tava, ignorand indicatiile din reteta, si aluatul s-a revarsat pe jumatate. A fost probabil cel mai mare dezastru al meu in bucatarie, dar am fost inspirata sa pun tava rotunda intr-o tava mai mare si tapetata cu hartie de copt, asa ca nu am petrecut ziua mea curatand cuptorul :) Am facut alt blat, incununat cu succes, dar aventurile nu s-au oprit aici. Planul a fost crema de ciocolata intre stratul de jos si ultimul de sus si numai la mijloc crema roz. Dar frisca a refuzat cu incapatanare sa se bata, asa ca am pus bolul mixerului in frigider, unde statea putin cam pe-o parte, parte care am uitat-o cand am mers sa iau ceva din frigider, asa ca jumatate din crema a ajuns pe covor, pe care a trebuit sa il si spal.

Dar intr-un final a iesit un tort foarte bun si foarte aspectuos. Imi plac mult volanele de crema, si au iesit destul de bine avand in vedere ca le-am facut prima data. Blatul este foarte ciocolatos, moale si putin umed, nu necesita insiropare. Crema de ciocolata este destul de usoara in consistenta, iar cea de bezea elvetiana are usor aroma de zmeura. Un tort mare, cu multe ingrediente, dar pe masura de gustos.

Mai vreau sa le multumesc pentru urari tuturor fetelor care mi-au lasat mesaje, le multumesc frumos si le invit la o felie virtuala de tort :)

Ingrediente:

Blat de ciocolata dubla (reteta de la Epicurious):

85 gr (3 oz) chipsuri de ciocolata semi-dulce (eu am folosit Hershey's, daca aveti ciocolata intr-o bucata, tocati-o in bucati mici)
1 1/2 cups (360 ml) cafea tare fierbinte
3 cups (600 gr) de zahar
2 1/2 cups (250 gr) faina
1 1/2 cups (150 gr) cacao (eu am folosit Hershey's)
2 lingurite de bicarbonat de sodiu (baking soda)
3/4 lingurita praf de copt (baking powder)
1 lingurita sare
3 oua
3/4 cup (180 ml) ulei (floarea soarelui sau vegetal, nu folositi ulei de masline)
1 1/2 cups (360 ml) kefir
3/4 lingurita extract de vanilie

Preincalziti cuptorul la 150 grade Celsius (300 Fahrenheit). Pregatiti tavile: eu am folosit o tava de 10" (25.4 cm), una de 8" (20.3 cm) plus doua ramekins cam de 1 cana fiecare. Puteti face un tort inalt in 2 tavi de cate 9" (22.8 cm), sau puteti coace excesul de aluat in forme de muffins.
Ungeti tavile cu ulei, tapetati fundul cu hartie de copt si ungeti si hartia de copt cu ulei.

Turnati cafeaua fierbinte peste ciocolata si mestecati usor sa se topeasca ciocolata. Se da deoparte.
Amestecati zaharul cu faina, cacaua, praful de copt, bicarbonatul de sodiu si sarea (eu am cernut faina si cacaua impreuna). In alt bol mare bateti ouale cu mixerul (3 minute cu mixerul mare si 5 minute cu mixerul de mana) pana cand ouale se deschid la culoare si si se ingroasa putin. Adaugati treptat uleiul, kefirul, vanilia si ciocolata topita cu cafea si bateti sa se incorporeze bine. Se adauga amestecul de ingrediente uscate si se bate la viteza mica (sau se amesteca cu lingura) pana cand totul este bine incorporat, fara sa bateti prea mult. Se imparte aluatul in tavile pregatite si se baga in cuptorul incins pentru 1 ora si 10 minute pana la 1 ora si 20 de minute, cand o scobitoare bagata in mijlocul uneia din tavi iasa afara curata. Daca folositi forme de muffins, testati dupa 25-30 de minute, ramekins-urile mele s-au copt in 45 de minute.

Se lasa sa se raceasca blaturile complet in tava. Se separa usor cu un cutit subtire marginile, apoi se rastoarna si se indeparteaza hartia de copt. Blaturile se pot pastra invelite in folie de plastic la frigider cateva zile, cand sunt reci sunt mai usor de taiat in jumatati.

Crema de ciocolata:

2 cups (500 ml) frisca lichida neindulcita
1 cup (150 gr) chipsuri de ciocolata semi-dulce
1-2 linguri de zahar pudra (optional, daca va place mai dulce)
1/2 lingurita esenta de rom

Se topesc pe bain-marie (intr-un bol pus deasupra unui alt vas in care fierbe apa, fara ca fundul bolului sa atinga apa) ciocolata si frisca lichida. Se mesteca usor pana cand ciocolata este topita si totul este omogen. Se lasa sa se raceasca complet, apoi se lasa in frigider cateva ore sau chiar peste noapte. Se bate la viteza mare cu mixerul pana cand incepe sa se ingroase. Se adauga zaharul si esenta si se mai bate pana cand crema sta tare.



Crema de bezea elvetiana cu zmeura si unt:

8 albusuri
2 cups (400 gr) de zahar
800 gr unt (7 sticks)
1 lingurita extract de vanilie
aprox 3/4 cup (180 ml) piure de zmeura
optional, colorant alimentar rosu, pentru o culoare mai puternica

Pentru piureul de zmeura, zdrobiti bine aprox 1 cana de zmeura proaspata sau congelata (si dezghetata) si strecurati printr-o sita. Aruncati semintele si pastrati piureul.

Taiati untul cuburi de aprox 1-2 cm si dati deoparte la temperatura camerei.

Intr-un bol mare de metal sau sticla (sau bolul de la mixerul Kitchen Aid daca aveti) puneti albusurile si zaharul. Puneti bolul deasupra unui vas in care fierbe apa pe foc mic, fara ca fundul bolului sa atinga apa si mestecati in continuu cu telul pana cand compozitia ajunge la 120 -140 grade Fahrenheit. Eu nu am avut termometru, asa ca am lasat pana cand compozitia a fost incinsa bine cand am testat-o cu degetul, iar luand albusuri intre doua degete, nu se mai simte zaharul.

Se ia de pe foc si se pune bolul la mixer (sau se bate cu mixerul de mana) si se bate la viteza mare 10 minute sau pana cand vasul se simte la temperatura normala. Lasati compozitia sa se raceasca inainte sa adaugati untul, altfel untul se va topi si crema va fi lichida.

Cand compozitia este deajuns de rece, schimbati telul cu paleta in cazul in care folositi Kitchen Aid. Cu mixerul mergand, adaugati untul bucata cu bucata pana cand este incorporat. Incercati cu 550 gr - 600 gr unt, si mai adaugati daca este necesar. In cazul in compozitia curge, lasati in frigider 10-15 minute si bateti din nou la viteza mica, pana cand incepe sa se ingroase si sa arate ca o crema. Adaugati vanilia si zmeura si bateti sa se incorporeze.

Pentru mai multe imagini cu prepararea cremei, puteti vizita blogul Sweetapolita.

Acum sunteti gata sa asamblati tortul. Taiati blaturile in doua, si umpleti cu crema intre blaturi. Imbracati tortul in crema roz intr-un strat subtire. Pentru a forma volanele, am folosit un varf Wilton numarul 104. Incepeti de jos, cu varful indreptat in jos si deschizatura mai larga a varfului spre tort, si faceti onduleuri de crema. Incercati pe o farfurie inainte de a incerca pe tort. Pentru tehnica puteti vedea acest video.

Daca nu aveti acces la acest varf de decorat, puteti incerca o varianta cu varful stea (cred ca este mai usor de gasit) pe care am vazut-o la Gaby de la Papa Bun.

Blatul si crema de bezea elvetiana sunt bine de servit la temperatura camerei, puteti scoate tortul afara din frigider cu 30 de minute inainte de servit. Crema de ciocolata trebuie sa stea in frigider, asa ca nu lasati tortul prea mult afara din frigider. Taiati cu cutitul tinut in apa fierbinte, spalat si sters dupa fiecare taietura.

Sper sa va placa la fel de mult cum mi-a placut mie :)

17 comments:

Irina said...

Mie imi place foaaarte mult! Felicitari!

Alice said...

aoleu, aoleu, aoleu!!!!!!!!!
ce e asta mai, Mihaela???
m-ai omorit...
frumos tare...nu mai zic ce bun tre sa fie...felicitarile mele

sara & Miki said...

E superb si sigur foarte bun. Inca o data felicitari. Pupici!

Anki said...

Doamne, ce frumos e! E frumos, frumos, ti-am mai spus, de revista :)

pansy said...

Ai muncit ceva ,dar pare ca a meritat!

gaby_d said...

Superb!!!!!Nota 10 cu+, imi place mult de tot!!!

Chiar nu stiam ce sa-mi pregatesc pt. ziua mea, o sa-l iau in calcul, dar pt crema n-am zmeura ci mure.
Ar merge?

Alexandrina said...

Spectaculos tort, felicitari pentru reusita si pentru rabdare!

Cristina said...

Felicitari!!! pentru ca a iesit o minunatie de tort, pentru munca si pentru rabdare! Te pup

Din bucataria mea said...

Superb si tare apetisant!!! Felicitari! Pup!

Adela Zilahi said...

Super tort , cred ca afost pe masura gustul, super sectiunea! puup!

TeoBucatar said...

Deci asta era tehnologia?Puuupici!

Antonina said...

Mihaela felicitari!! nici n-am cuvinte pentru cat e de frumos!! rabdare, imaginatie, clipe roz.. ce poate fi mai potrivit pentru o astfel de zi?? Inca o data La multi ani !! pupici

Mihaela said...

Fetelor, ma bucur mult ca va place. Intradevar e ceva munca, dar si rezultat pe masura :)

Gaby_d, de mers cred ca merge si cu mure... mure si ciocolata :) Aroma fructelor nu este foarte puternica, dar de la mure cred ca o sa iasa o culoare mai mult mov decat roz :)

sarah said...

mamaaaa dar stiu ca ai avut ceva aventuri pana sa vezi tortul pe platou dar a meritat.este super reusit si sunt convinsa ca a fost delicios.am ajuns tarziu la urarui insa iti doresc din suflet la multi ani ,multe clipe pline de fericire si sa fii iubita!pupicei

Amoush said...

fermecator! zici ca e cazut dintr-o poveste ;)

Mihaela said...

M-ai dat gata cu tortu asta ...
Frumos, Frumos si....gustos cu siguranta! M-am oprit si pe la tine sa te salut, ca eu vara asta nu prea am dat pe blog...
Numa bine!

Angelica said...

Ce frumos e blogul tau!!!
Imi place mult acest tort...zmeura e preferata mea!!
Felicitari!
Hug.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails