January 20, 2011

Bourguignon cu caprioara/ Venison bourguignon


Am primit cadou niste carne de caprioara de la un coleg de servici al sotului, si avertizata fiind sa o fac in sange pe gratar, altfel va fi tare ca un pantof, m-am decis sa o gatesc altfel. Nu de alta, dar nici nu prea e vremea de gratar, si nici fani ai fripturilor in sange nu suntem. Asa ca o reteta in care sa fiarba carnea incet in lichid mi s-a parut mai potrivita. Si am incercat reteta de bourguignon.

Bourguignonul de vita este o mancare taraneasca franceza, facuta cunoscuta (in special in America) de Julia Child, si mai ales de filmul "Julie and Julia". Am vazut intamplator si emisiunea Juliei Child in care a gatit bourguignonul, si a dat foarte multe explicatii, si a murdarit vreo 10 cratite. Cu mult respect pentru Julia Child, nu am ales sa fac reteta ei (desi asemanatoare), ci pe cea putin mai simpla a Laurei Calder. Ce as schimba data viitoare cand o fac? As adauga putina pasta de rosii odata cu legumele si vinul, asa cum am facut la Coq au vin.

Eu am folosit o sticla de Cabernet Sauvingnon de 750 ml, dar puteti folosi orice vin rosu sec pe care l-ati bea. Daca aveti Burgundy, si mai bine! Daca nu aveti carne de caprioara, puteti folosi carne de vita.

Bourguignonul este o mancare de duminica sau de o sarbatoare. Veti consuma ceva timp preparand-o, asa ca rezervati-va vreo 3 1/2 ore inainte sa o serviti (cat timp sta in cuptor puteti gati altceva sau faceti curat in casa :))
Ca o concluzie? Imi place mai mult cocosul in vin :) Dar asta este numai parerea mea.

Ingrediente:

intre 500 gr - 1 kg carne de caprioara taiata in bucati de aprox 5-7 cm
4 linguri de ulei de masline
2 morcovi taiati bucati mari
2 cepe mari, tocate mare
4 catei de usturoi, sparti
2 linguri cu varf faina
1 sticla de vin rosu (750 ml)
1 litru de apa sau supa de vita
1 bouquet garni*
1 foaie de dafin
2 cuisoare
sare si piper dupa gust

Pentru garnitura:

1 lingura de ulei de masline
6 felii de costita afumata (sau neafumata daca aveti) taiata bucatele
1 pachet de ceapa perlute (vreo 24) uscata sau congelata
1 pachet de ciuperci albe (aprox 400 gr) taiate in sferturi

Un bouquet garni este un buchetel de ierburi legate cu o sforicica pentru a fi scoase mai usor. Eu am pus cimbrisor si patrunjel.



Daca aveti ceapa perlute uscata, puneti-o in apa care fierbe pentru 4 minute, se scoate si se va curata foarte usor de radacina si exterior.

Se incinge cuptorul la 160 grade Celsius (325 Fahrenheit).
Se scoate carnea la temperatura camerei cu 20 minute inainte si se sterge bine prin tamponare, altfel nu se va rumeni repede. Se asezoneaza cu sare si piper.

Intr-o cratita care poate fi bagata in cuptor se incinge uleiul de masline. Se prajesc bucatile de carne pe rand, fara a le aglomera, intorcandu-se pe toate partile pana cand se rumenesc. Se scot si se dau deoparte. In aceeasi cratita se adauga ceapa si morcovii pana cand sunt putin rumeniti. Se adauga usturoiul si se mai lasa 1 minut. Se adauga faina si se prajeste mestecandu-se in continuu vreo 2 minute. Se stinge cu vinul si apoi se adauga apa sau supa de vita. Se pune carnea inapoi si se adauga bouquet garni, foaia de dafin, cuisoarele, putina sare si piper. Se baga in cuptorul incins pentru vreo 2 ore (eu am tinut-o o ora cu capac, o ora fara).

Cu vreo jumatate de ora inainte sa fie gata, se pregateste garnitura. Se incinge uleiul intr-o tigaie si se adauga costita. Se prajeste pana cand grasimea este topita. Se scoate, lasand grasimea in tigaie. Se adauga ceapa perlute si se caleste pana cand se rumeneste. Se scoate peste costita si se adauga ciupercile, care se rumenesc si ele. Se scot si ele peste ceapa si se stinge tigaia cu jumatate de cana de apa, si se curata fundul tigaii. Se toarna lichidul rezultat peste garnitura.

Se scoate cratita din cuptor, se scoate carnea, si se trece sosul printr-o sita, pastrand doar sosul fara legume. Se intoarce carnea si sosul in cratita si se adauga garnitura de ceapa, costita si ciuperci si se fierbe inca vreo 15 minute pana cand sosul este ingrosat si se imbina aromele. Daca sosul este prea subtire, se poate adauga o lingura de unt amestecata separat cu o lingura de faina (ca sa nu se formeze cocoloase).

Se serveste cu paste, cartofi sau chiar numai cu paine. Eu am servit-o cu mazare congelata, oparita cateva minute, apoi data in tigaie prin unt.

Pofta buna!


5 comments:

Ellie said...

Now, this looks amazing! Great job with presentation...and using the venison to prepare such a great dish. Lovely...

Nancy said...

Your dish looks amazing! I do like venison and stews are always a great dish in my opinion. Thanks for sharing your take on a French favorite!

Unknown said...

Mmmm...looks sooooo delicious and juicy...

Unknown said...

...vin sa inting si eu odata...?:((

megi said...

What a great winter dish and I love the presentation, looks really yummy.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails