January 07, 2011

Cum sa faci sarmale bune departe de varza din putina si porcul din cotet/ Romanian stuffed cabbage



Probabil ati mancat deja sarmalele de sarbatori, si eu m-am gasit sa va dau reteta. Cred ca va ganditi: "oricine stie sa faca sarmale", si aveti dreptate. Dar m-am gandit sa ii ajut pe cei de departe care nu au tot ce le trebuie pentru sarmale.

Sarmale fac mai toate popoarele din sud-estul Europei, dar ceea ce le face pe cele romanesti sa fie romanesti este varza murata. Secretul sta in carnea grasa (stiu, stiu, dieta, dar nu le mancam in fiecare zi), iar daca le lasi pe a doua zi sunt si mai bune.

Cand m-am gasit singura in bucatarie de sarbatori acum cativa ani, departe de mama, fara varza murata, a fost o provocare pe care cred ca am rezolvat-o in timp. Exista binenteles in magazine varza murata tocata (sauercraut). In stare proaspata nu isi aduce nici pe departe cu varza murata intreaga pe care o aducea mama din putina, ii curata frunzele exterioare si apoi o toca pentru o garnitura la carnatii prajiti. Dar sauercrautul asta s-a dovedit bun la gatit, dand sarmalelor gustul de varza acra de care aveam nevoie. Varza pentru invelit a fost proaspata si oparita, asta fiind o a alta provocare, pentru ca varza obisnuita are frunzele foarte groase si tari, si este foarte greu la invelit. Atunci am ales varianta a doua, varza creata, care s-a dovedit perfecta pentru ce aveam eu nevoie.

Si m-am apucat de treaba. Sarmalele au iesit gustoase, numai ca umplutura se strangea intr-un manunchi tare, in special cand le reincalzeam. Tot mama e salvarea: nu au de ajuns grasime. Am incercat sa calesc ceapa in unt, ulei, dar tot nu am reusit, pana cand am luat de la magazin soldul de porc cu grasime cu tot (pork butt) si l-am rugat pe macelar sa o toace mare (chili ground). Pentru mai multa grasime am adaugat printre sarmale bucatele de slanina sarata (salt pork).

Am avut de data asta si niste ardei romanesti uscati, din cei care se insira pe ata, adusi din Romania de la mama de socrul meu. Au trecut cu greu prin vama (carnatii si soriciul au ajuns la gunoi), probabil vamesii americani nu au avut nici cea mai mica idee ce sunt :) Mama obisnuieste sa umple ardeii astia uscati cu umplutura de sarmale si sa ii adauge in oala cu sarmale. Le dau sarmalelor un gust bun bun, o nebunie! Cum la mine au ajuns cam rupti, am pus cateva bucatele in oala. Daca nu aveti, e ok, iasa si fara ardei, dar daca mergeti in Romania, merita sa transpirati putin la vama pentru ei :)



Ingrediente:

1 varza creata mai mare (sau 2 mici)
700 gr - 1 kg carne tocata de porc cu grasime (pork butt)
cateva bucatele de grasime (salt pork)
1 ceapa mare
1/2 cana orez nefiert
1 ou
1 lingurita oregano uscat + cateva crengute de oregano (crengutele sunt optional)
1/2 lingurita boia
1 lingurita rasa de sare si piper proaspat macinat
1 pachet de varza acra (sauercraut)
1 lingurita + 2 linguri pasta de rosii
2 foi de dafin
sare si piper dupa gust

Intr-o oala mare se pune varza si se acopera cu apa. Se pune la fiert (daca varza pluteste, se intoarce cu cotorul in jos). Cand incepe sa se inmoaie, se tine cu o furculita si cu cutitul se taie frunzele de langa cotor, pe masura ce se inmoaie si se scot afara. Operatiunea se poate face si cu cateva zile inainte, iar varza oparita se poate pastra in frigider sau in congelator pe o perioada mai mare.



Se amesteca carnea cu oul, ceapa, orezul, lingurita rasa de sare, piper dupa gust, boiaua, lingurita de oregano si lingurita de pasta de rosii.

Intr-o cratita sau oala cu fundul gros se face un "pat" din varza acra si crengute de oregano.


Se invelesc sarmalele: intr-o foaie de varza (sau jumatate, in cazul in care este mai mare) se pune la un capat aproximativ 2 linguri de amestec de carne, se indoaie capatul, apoi marginile, si se ruleaza sarmaua strans.


 Se aseaza in oala cu capatul liber in jos. La fel se procedeaza cu restul, si se aseaza una langa alta, pana cand se umple un strat.


Se pune peste primul strat de sarmale pasta de rosii (sau rosii tocate din conserva, caz in care nu vor iesi foarte colorate), foile de dafin, bucatele de grasime si un alt strat de varza acra.


Apoi se continua cu al doilea strat de sarmale, pana cand se termina umplutura. Se acopera sarmalele cu o farfurie intoarsa si se umplu cu apa sa le acopere.



Se pun la foc mediu 2-3 ore, adaugandu-se apa cand scade, si adaugandu-se sare si piper dupa gust (sau se pot baga la cuptor dupa ce au fiert vreo 2 ore). La fel se pot potrivi si de acre, mai adaugandu-se zeama din punga cu varza acra daca va plac mai acre.



Se servesc cu mamaliga si smantana. Si un ardei iute. Si sunt si mai bune a doua zi!



 Sa va fie de bine!

12 comments:

Lia said...

Mihaela,

Daca mama ta citeste blogul,o sa fie tare mandra de tine.
Chiar si asa "improvizate", sarmalele tale sunt tare apetisante.
Felicitari pentru perseverenta.

Diana B. said...

Cum adica....dar ce motiv au avut sa-ti arunce carnatii?!!

Zazuza said...

am pus bookmark la pagina ta, caci reteta asta trebuie tinuta minte! eu-s doar in Austria, deci nu asa departe, dar tot n-am gasit capatana de varza murata!

Mihaela said...

Multumesc Lia, stiu ca mama si tata sunt mandri, si intra cam o data pe saptamana sa vada "ce minuni" a mai facut fata lor :)

DiAnais, Statele Unite au restrictii la mancarea proaspata provenita din alte tari, daca te prind nu iti lasa nici mere. Ce este cumparat si ambalat nu au nici o problema. Cand am venit eu nu imi aduc aminte sa fi adus mancare, dar stiu ca am adus bautura, vin, si de ala nu s-au luat. Au restrictii si intre state, in California nu aveam voie sa aducem fructe proaspete, dar la fel, nu ne-au cautat in masina.

Zazuza, ma bucur ca ti-am putut fi de folos :)

Ellie said...

Mihaela, Asa de frumos ai prezentat sarmalele! Imi plac foarte mult...cred ca sant foarte, foarte bune cu carne de porc:). Si eu agreez ca sarmalele din Romania sant mai bun acolo:) Numai bine.

lidia said...

Mihaela, nu mai pune ou la umplutura de sarmale. De aceea iti ies tari. Oul se pune la chiftele ca sa le inchege si sa nu se faramiteze in timp ce se prajesc. La sarmale nu se pune tocmai pentru ca iese miezul tare
De asemenea oregano nu are ce cauta intr-un preparat romanesc. Se pune cimbru, daca gasesti pe acolo. Daca nu gasesti, mai bine nu pui

Mihaela said...

Lidia, multumesc pentru mesajul tau :) Nu sunt insa de acord ca oul ar avea ceva cu intarirea sarmalelor, si am sa iti explic de ce: Carnea tocata obisnuita in magazinele de aici este tocata foarte marunt si cu cat mai putina grasime. De exemplu, hamburgerii trebuie sa aiba mai multa grasime (20% sau mai mult) ca sa fie suculenti, si nu trebuie gatiti foarte bine (well done, asa cum se fierb sarmalele) pentru ca se intaresc. Lucrul acesta l-am aflat din experienta proprie si din sfaturile de la tv ale bucatarilor celebri si experimentati (ex Bobby Flay), si hamburgerii nu au ou in ei de obicei. Nu stiu daca ai citit pana la capat postul meu, dar eu am rezolvat problema cu carne tocata mai mare si cu grasime prin ea.
Cat despre oregano, intradevar, nu este un condiment traditional romanesc, dar mie mi-a placut aroma si mi s-a parut apropiata de a cimbrului, asa ca il folosesc la multe mancaruri romanesti: fasole, varza, sarmale. Este o alegere proprie, imi place sa combin arome si sa dezvolt gusturi, si il poti omite daca nu iti place.
O zi frumoasa!

Anonymous said...

Buna,Mihaela
Nici eu nu pun ou in carnea pentru sarmale. Cind eram mai tinerica si faceam sarmale, sotul meu se minuna de ce ale mele sunt pufoase si ale mamei lui sunt grase si tari, apoi, mama lui a stat linga mine sa vada cum le fac eu. Mi-a facut observatie ca am uitat sa pun ou dar, eu asa am invatat de la mama, fara ou..apoi, si eu pun orezul crud in carnea de sarmale dar, dupa ce il spal cu apa rece il tin 1/2 ora in apa calduta ca sa mai piarda putin amidon ca si amidonul din orez leaga/intareste carnea...iar cimbrul e nelipsit pentru proprietatea lui de a usura digestia tocaturilor. Numai bine iti dorec !

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
netezi800 said...

deosebit blogul tau,frumos,ingrijit,imi place mult!!!de fapt,am o dilema!deaceea am intrat pe sarmale si nu m-am putut abtine sa nu vizitez aproape tot ce ai postat.in alta ordine de idei,in primavara,am primit niste seminte iar cine mi le-a dat,mi-a spus ca sint din america si ca romanii nostri invelesc sarmale cu frunzele plantei.le-am pus,au iesit citeva plantute firave,care acum au cam 2m cu niste frinze ca cea de tei dar mai mari,floarea e portocalie si are o rozeta unde sint semintele-te rog daca stii cum se cheama spune-i si mie.multumesc anticipat!!!

Mihaela said...

Netezi800, multumesc pentru comentariul tau! Imi pare rau dar nu stiu despre ce planta vorbesti, si nu stiu pe altcineva sa inveleasca sarmalele decat in varza si in frunze de vie. Varza este foarte populara in America si se gaseste in toate magazinele, chiar si varza murata tocata se gaseste foarte usor, introdusa de imigranti germani, cu numele souercraut, este unul din ingredientele popularului sandwich Reuben. Ca sa afli ce fel de planta ai as sugera sa cauti fotografii pe google, si daca ii afli numele poti afla mai multe amanunte daca e comestibila. Sau daca mai ai pachetul de la seminte poti vedea cum se numeste planta.
Succes!

Anonymous said...

Multumesc de reteta. Arata f. bine.
De mult caut reteta care posibil de facut in Virginia,
ca-n Tirgul Iasilor
Mai greu de preparate romanesti cu ingrediente americane.
Cu produse in bagaj,mi-au aruncat kilogramele de pastrama
la gunoi.
La Miami (locuiam in Florida atunci)am zis sa mi le lase caci
am si eu un ciine acasa.
Atunci era si restrictie/gripa aviara,
Cautau pe lista de origine/luasem din Paris foie gras
(luckily was not on affected areas list)
De asemenea caut reteta de ciorba (de huste-care nu se
gaseste aici)
Apreciez astfel de mincari, si efortul tau, multumesc

Costel
PS. Ardei grasi romanesti nu se gasesc aici pt. copt daca-as
gasi seminte sa pun aici.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails