May 15, 2011

Lipii in tigaia de tuci/ Homemade pita bread in the cast iron skillet



Imi plac lipiile (pita bread). Seamana cu turtele romanesti, pot fi plate sau cu "punga" in mijloc. Intotdeauna le-am cumparat, si de cele mai multe ori gustul nu a fost pe masura asteptarilor, intotdeauna le lipsea acel "ceva". Asa ca avand putin mai mult timp liber saptamana asta, m-am hotarat sa le fac acasa. Cat de greu putea sa fie? Ei bine, nu a fost deloc greu, ci poate putin consumatoare de timp, cat am asteptat sa se ridice aluatul. Am gasit reteta care mi-a placut la "The fresh loaf", cu faina integrala si faina neinalbita amestecata, dar in loc sa le coc in cuptor (a fost o caldura de iulie) m-am hotarat sa le coc in tigaia de tuci. Au iesit excelente! Desi arata putin cam "uratele", din cauza fainii inchise la culoare, si pentru ca nu sunt experta la aluaturi, nu au fost perfect rotunde, au fost insa gustoase.

Se poate folosi orice faina, alba sau integrala, iar daca vreti, puteti alege varianta de copt in cuptor de la "The Fresh Loaf", varianta in care vor iesi cu "buzunar". Sunt perfecte calde, cu putina branza feta, iar daca sunt reci, se pot incalzi (la microunde sau pe plita), daca faceti mai multe, le puteti pastra in congelator.
Eu am folosit pentru framantat mixerul cu carlig, dar binenteles ca se pot framanta de mana, sau in masina de paine.



Ingrediente:

3 cups de faina (400 gr) : 1 cup faina integrala, 2 cani faina obisnuita neinalbita
faina pentru intins
1 lingurita sare (eu am folosit sare Kosher, puteti folosi sare de mare, sau sare obisnuita)
1 lingura de miere
2 lingurite drojdie uscata
1 1/4 cups apa (aprox 300 ml) calduta, aprox la temperatura camerei
2 linguri ulei de masline, plus 1 lingura de ulei pentru uns vasul si 2-3 linguri pentru copt

Se amesteca drojdia, mierea si putina apa intr-un castronel pana cand se omogenizeaza si se lasa 5-10 minute pana cand incepe sa se umfle. Se pune faina in vasul de la mixer, sarea, uleiul, amestecul de drojdie si se amesteca, adaugand apa pana cand se desprinde de peretii bolului (in cazul in care framantati de mana, pana cand obtineti o coca moale). Este posibil sa folositi mai multa apa, sau mai putina. Se framanta 10 minute. Se formeaza coca intr-o minge, se unge coca si vasul cu putin ulei, se acopera cu folie de plastic chiar pe coca sa impiedice uscarea, apoi se acopera cu un servet de bucatarie. Se lasa intr-un loc caldut sa se ridice (1 ora sau mai mult). Eu am pus-o in cuptorul stins, si a durat 1 ora sa se tripleze in volum.


Se loveste odata cu pumnul coca, sa se desumfle, apoi pe o masa sau tocator cu faina, se imparte in 2, apoi fiecare jumatate in 2, pana cand obtineti 8 bucatele, care se formeaza bilute rotunde. Se acopera cu un prosop de bucatarie si se lasa sa se odihneasca 20 minute.


Se intinde fiecare bucata foarte subtire, aproximativ cat dimensiunea tigaii.

Se incinge bine tigaia de tuci (sau un vas mai gros cu capac), se toarna 1 lingura de ulei si se sterge cu un servetel excesul (servetelul se poate pastra pentru a sterge tigaia inainte de urmatoarea lipie).

Se transfera usor lipia de pe tocator in tigaie si se acopera cu capacul. Se coace 2 minute, se intoarce si tot acoperit, se mai coace 2 minute pe cealalta parte. Se procedeaza la fel cu restul lipiilor, se coc acoperite, 2 minute pe fiecare parte, stergand tigaia cu putin ulei dupa fiecare lipie. Lipiile coapte se pun intr-un servet de bucatarie, acoperindu-se sa se pastreze calde.


In postul urmator voi povesti cu ce le-am servit (ce a ramas dupa ce le-am mancat calde) :)

5 comments:

Alina---Explora Cuisine said...

Ti-au iesit super faine Mihaela! foarte fain post, o sa incerc sa fac si eu cateva, doar de curiozitate :)

Mihaela said...

Alina, merita incercate, si nu numai de curiozitate :) Multumesc pentru mesaje!

Magic of Spice said...

Beautiful looking pita!

Ellie said...

Vai de mine Mihaela, Ai facut niste pita ...better than store-bought:)!! Imi place f.f. mult!

Si souvlaki de mai sus...n-am cuvinte...arata incredibil! Beautiful photos as well...as always. Numai zic de puiul cu cartofi...cred ca este tare gustos.

Hope you are feeling better...and have a wonderful day!

Mihaela said...

Magic of Spice, thank you, it was as good as it looks :)

Ellie, multumesc, am fost inspirata in mare parte de tine, care faci aproape orice "homemade". I am feeling better, thank you :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails