May 22, 2011

Saramura de pui/ Romanian chicken "saramura"


Azi am fost intr-o mica dilema: "ce sa gatesc?" Voiam sa fac ceva cu pui, si am cateva retete pe care vreau sa le incerc, dar pentru una nu aveam lamai, pentru alta nu aveam rozmarin, si cum nu am mai plecat la cumparaturi, mi-a venit ideea sa fac Saramura de pui, cum facea mama acasa.

Probabil ca multi dintre voi stiu ca "saramura" este un amestec de apa cu sare. Eu cand am fost copil am stiut ca "saramura" este acest fel de mancare, apoi am aflat ca si apa cu sare (pentru muraturi) este tot saramura (iar scriind de atatea ori cuvantul "saramura" a inceput sa se descompuna si sa isi piarda sensul :))

Saramura de pui este o mancare de vara, cand puii mici au crescut deajuns sa poata fi taiati, cu mult usturoi, si mancata cu mamaliga. Si nu se mananca cu lingura, nuuuu, ci se soarbe cu ardei romanesti folositi pe post de lingura. Stiu, nu este frumos, dar acum nu vorbesc de mancare de restaurant, ci de mancare de la tara. Despre ardeii romanesti "raci", cum li se spune in sudul Olteniei, v-am mai povestit in postul cu Sarmalele. Sunt niste ardei mici, fara prea multa carne, care se insira pe ata si se usuca. Perpeliti putin pe foc si adaugati in saramura ii dau un deosebit. Cateodata mai este si cate unul iute, dar deh, "riscul meseriei" :)) Daca nu aveti ardei uscati, puteti folosi ardei grasi feliati si prajiti odata cu rosia.

Se pot folosi orice bucati de pui, mie mi-au placut mai mult picioarele, care au ramas putin fara piele in procesul de prajire/fierbere, ca sa fiu sigura ca sunt bine patrunse. Nu a fost la fel ca puii "atleti", antrenati prin curte ai mamei, dar a fost destul de bun.

Saramura se poate face si cu pui pe gratar, iar rosia se poate coace tot pe gratar, restul procedeului fiind la fel. O reteta asemanatoare de Saramura de pui am gasit in cartea "Bucate, vinuri si obiceiuri romanesti", adunata din Valcea de Radu Anton Roman.

Iar daca va temeti ca veti mirosi prea tare a usturoi, mancati un mar, rontaiti cateva fire de patrunjel si/sau beti o cafea :)

Ingrediente:

5-6 bucati de pui
ulei pentru prajit (cat sa acopere bine fundul tigaii)
1/3 cana vin alb (optional)
8-9 catei de usturoi
1-2 rosii feliate rotund
4-5 ardei romanesti uscati
sare si piper dupa gust

Se dau bucatile de pui cu sare si piper. Se incinge bine uleiul in tigaie pe foc mediu si se pune puiul in uleiul incins. Se acopera cu capacul pe o parte, sa nu "sara". Se lasa pana se rumeneste apoi se intoarce (daca lasati puiul sa se rumeneasca bine inainte sa il intoarceti, nu se va lipi). Pentru a se patrunde bine, eu am adaugat putin vin alb si putina apa, apoi am lasat sa se evapore lichidul si sa se rumeneasca din nou puiul (aici a fost partea in care am "pierdut" pielea puiului :)). Cand puiul este rumenit, se scoate si se pune intr-o cratita mai adanca.

Intre timp, se piseaza bine usturoiul cu putina sare si putina apa (se poate da pe razatoarea mica).

Se scurge uleiul din tigaie, lasand numai putin, si se pun feliile de rosii in tigaie, prajindu-se pe ambele parti, pisandu-se usor cu lingura de lemn, si scotand cojile. Se pune si usturoiul cu apa, si se stinge bine tigaia, curatandu-se toate "arsurile" de pe fundul tigaii. Se toarna totul peste pui. Se perpelesc putin pe flacara aragazului ardeii si se adauga si ei peste pui, si se toarna apa cat sa acopere bine puiul. Se pune pe foc sa se incinga, fara sa fiarba, si se potriveste cu sare si piper.

Se serveste cu mamaliga. Pofta buna!



Later edit: Reteta de Saramura de pui a fost inclusa in parada Dulce Romanie in luna noiembrie 2012.

4 comments:

Antonina said...

Miha deci azi esti vinovata pentru ca o sa-mi mananc unghiile de pofta si foame ! :) Arata nemapomenit de bine si cum n-am facut ever asa ceva.. sigur o sa incerc ! Pupici si o saptamana frumoasa

Ellie said...

Mihaela, What an interesting recipe. Love it! Thank you for sharing it:)

Cristina said...

Ieri, cand am facut saramura de crap defapt pofteam al una de pui! Excelent arata si mi-ai facut pofta si mai tare....

Mihaela said...

Antonina, daca aveai saramura pentru pranz, cu atata usturoi, sigur iti luai liber restul zilei. Sper sa gasesti ardei si sa imi spui cum a iesit!

Ellie, thank you, I hope you try it and like it. I don't know if you can find the peppers, but just for the flavor you can try using some mexican dried peppers, I know they are hot, but maybe just for a little smokiness :)

Cristina, poti sa faci si una de pui :) Si eu una de peste :)) multumesc pentru vizita!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails