June 26, 2011

Dulceata de capsuni/ Strawberry preserve


Please scroll down for recipe in English


Experienta mea culinara din copilarie si apoi adolescenta este destul de mica. De obicei mama imi dadea sarcini: sa culeg patrunjel pentru ciorba, sa curat vinetele coapte sau sa toc legumele pentru salata beof. Pe langa inghetata care s-a inghetat bocna, am reusit sa fac singura maioneza de casa pentru salata de vinete si am mai facut o dulceata de piersici, dupa o carte de bucate. A fost reusita, nu mai stiu exact in ce am pus pentru ca bucatile de piersica sa ramana intregi, dar imi amintesc cum am testat dulceata sa vad daca e gata: am scos lingura din dulceata si am lasat o picatura pe o farfurie curata, picatura nu trebuie sa curga, ci trebuie sa ramana rotunda ca o bobita :) Mi-a fost de ajutor acest mic secret in dulceata pe care am facut-o din capsunile luate in prima vizita la piata de fermieri pe anul acesta, dar se pare ca ultima saptamana pentru capsuni. Ma bucur ca am putut sa pastrez parfumul si aroma capsunilor in borcan, chiar daca au fost ele doua borcanele.

Pentru reteta m-am inspirat de la Bucatarul Maniac, si a iesit o dulceata superba si parfumata. Mirosul pe care capsunile il raspandesc in casa este fenomenal. Eu am facut o cantitate mica si timpul pe care il precizez este pentru acea cantitate, daca aveti mai multe capsuni mariti cantitatile si fiti atenti la "semnele" pe care le da dulceata.

Si este dulceata, si nu gem, pentru ca in dulceata vrem ca fructele sa ramana intregi in sirop gros, iar gemul este gros cu fructele sunt zdrobite.



Ingrediente:

550 gr capsuni (aprox 1/2 kg)
1 cana de zahar (1 cup, 200 gr)

Pregatiti borcanele (cu capac) in care veti pune dulceata: spalate bine si sterilizate. Eu le-am sterilizat 10-15 minute in cuptorul bine incins si cu focul oprit. Se dau deoparte cat facem dulceata.

Capsunile se clatesc in apa rece si se curata de codite. Se scurg de apa ramasa si se pun intr-o oala cu fundul gros pe foc mic. Se mesteca usor cu o lingura de lemn (nu vrem sa le spargem) din cand in cand pana cand incep sa isi lase lichid si incep sa fiarba. Se lasa sa fiarba mestecand ocazional, pana cand lichidul scade si ramane cantitatea pe care o doriti de sirop (la mine a durat 20-25 minute). Se adauga zaharul si se mesteca usor si in continuu pana cand siropul se ingroasa (vreo 15 minute) si faceti testul de care am vorbit mai sus: se scoate lingura in dulceata si se lasa sa cada o picatura pe o farfurie curata. Picatura nu trebuie sa curga, si trebuie sa ramana rotunda ca o bobita.

Se opreste focul si se pune dulceata fierbinte in borcane. Se pune capacul si se intorc borcanele cu capacul in jos pentru 1-2 minute. Astfel se va forma un vid in borcane si va ajuta dulceata sa se pastreze mai mult timp. Se lasa sa se raceasca. Se pastreaza intr-un loc racoros si intunecat.

Eu am facut putina dulceata si nu cred ca o sa dureze mai mult de o luna, dar cand am desfacut borcanele (a doua zi) am vazut ca se formase vid, si cred ca astfel se vor pastra cateva luni.

Servita cu clatite, pe paine, sau chiar simpla, urmata de un pahar de apa rece, este delicioasa. Va puteti simti ca "La Medeleni" cand au gasit borcanele cu dulceata ascunse in soba. Si chiar puteti sa puneti pe cei din jur sa "jure" ca nu spun secretul :))


For my non-Romanian readers: in Romanian, jam is when the fruits are smashed, and "sweet preserve" is when the fruits remain whole in thick syrup.

Ingredients:

1.2 pounds fresh strawberry (small ones are best, preferably from farmer's market, not supermarket)
1 cup sugar

Prepare the jars for the preserve: well washed and sterilized. I baked the dry washed jars in the very hot oven for 10-15 minutes. Handle with care and set aside.

Rinse and hull the strawberries. Drain well. Place the strawberries in a thick bottom pot over low heat. Stir gently with a wooden spoon, occasionally, until they start releasing the juice and start boiling. Let it boil, stirring occasionally, until the liquid start reducing (20-25 minutes). Add the sugar and stir gently until the syrup thickens (another 15 minutes). Test the preserve: let fall just a drop of juice on a clean cold plate, the drop should gather like a tiny ball, and not run.

Turn off the heat and put the hot preserve in the prepared jars. Put the lids and flip the jars for 1-2 minutes. Carefully, they’re very hot! A vacuum will form and help it preserve for a long time. Let the jars cool and keep them in a cool and dark place.

Serve with crepes, donuts, or just by the spoonful.

Enjoy!

22 comments:

FLORY said...

Este si va ramane preferata mea!Delicata,parfumata si plina de culoare,pupici!

Mihaela said...

Flory, chiar nu credeam ca o sa iasa asa de buna :) Este acum si preferata mea!

gaby_d said...

Buna dimineata!
Tot dupa Maniac m-am inspirat si eu. E grozava ideea asta cu fierberea initiala a fructelor fara zahar. Anul asta asa voi face la toate.
Fur si eu o lingurita :D.
Saptamana frumoasa!

Mihaela said...

Multumesc, Gaby, imi place ca nu este apa adaugata si capsunile fierb in propriul suc si isi pastreaza toata aroma :) Si tie o saptamana minunata!

Alina---Explora Cuisine said...

Ar merge grozav cu o felie de paine proaspata la micul dejun! foarte frumos ti-a iesit, asa o face si mama, desi cu o idee mai mult zahar, dar banuiesc ca depinde de capsuni...O saptamana senina iti doresc!

Mihaela said...

Alina, multumesc :) De obicei mama nu avea asa multe capsuni pentru dulceata, dar aveam multe piersici si caise. Acum imi dau seama de ce gemul si dulceata pe care le cumpar de la magazin zac uitate in frigider :) Sa ai o zi dulce!

gaby_d said...

Miha, ele-s tare suculente, nici n-ar trebui apa.Eu am pus la cirese pentru ca initial le lasasem asa dar nu aveau in ce fierbe. Si oricum mai bine de jumatate s-a evaporat:)).

Adela Zilahi said...

Hm , parca acum i simt aroma, este preferata mea si bineinteles va ramane!

Dulcegarii culinare said...

O culoare si o aroma de vis !! poate vei incerca si cu ghimbir.. si 2 -3 frunze de menta.. ;) o zi frumoasa

Maya said...

Delicioasa dulceata asta!Arata excelent!Adica perfect!
M.

sara & Miki said...

Ai reusit-o foarte bine. O culoare minunata. De regula cand faci in cantitati mici, mereu este o reusita. Pupici!

Zazuza said...

mi-ai facut pofta, am si simtit gustul dulcetii facute de mama. o bunatate! eu n-am facut anul asta, pentru ca mai am atatea borcane de anul trecut, cu diverse dulceturi, ca nu stiu ce o sa facem cu ele...

Haplea said...

Pot spune ca nu ma omor dupa dulceata.Dar vazand pozele tale mi-a pluat in gura instantaneu.

Jayanthy Kumaran said...

sounds delicious...love d vibrant clicks.:)

Tasty Appetite

Ellie said...

Oh, Mihaela, dulceata asta arata as de buuna! Ce frumos ai capturat essensa de primavara intrun borcanel.
Imi place mult dulceata(sau preserves), mult mai mult decat gemul...pur si simplu ca pot "gusta" fructa. Dar totusi si gemul este bun...mai ales facut de casa:). O zi placuta!

Mihaela said...

Harnicuta mamii !.. Bravo tie ca faci si gem/dulceata pt iarna! Nu mi-ar strica sa ma apuc si eu...Frumos si delicios!

pansy said...

Mihaela draga,premii virtuale te asteapta la mine pe blog

Delicioasa said...

Ce fotografie frumoasa! Mananci cu ochii dulceata, nu alta :) O zi frumoasa!

Roxana GreenGirl said...

Buna Mihaela,
la noi in Virginia abia acum doua saptamani am vazut pentru prima data capsuni la farmers market, dar am cumparat doar o caserola. Inca nu am avut tentative curajoase de-a face dulceata :)
A ta arata foarte bine, tocmai buna dimineata cu o feliuta de paine prajita cu unt.

Mihaela said...

Gaby, ai dreptate, la cirese cred ca este nevoie de putina apa pentru ca nu sunt asa suculente cum sunt capsunile.

Adela, si eu spun la fel de cate ori gust din borcanel :)

Dulcegarii culinare, sigur incerc si alte variante, dar acum trebuie sa astept un an intreg...

Maya, multumesc, inseamna asa mult pentru mine, pentru ca nu cum mult timp in urma eu iti admiram retetele si fotografiile :) chiar daca nu lasam mesaje :)

Sara&Miki, multumesc, am facut cantitate mica si a fost o mare reusita!

Zazuza, multumesc! si eu incerc sa introduc dulceata in diverse retete, numai pentru a pastra aroma pe o perioada mai mare :)

Haplea, asa da compliment, multumesc! :)

Jay, thanks for visiting, it was as delicious as it looks, if not even more!

Ellie, multumesc, si eu ma bucur mult cand reusesc sa fac o poza buna la un preparat bun :)

Mihaela, multumesc mult, sincer nu cred ca mai ajunge nimic pana la iarna, este deja dusa pe jumatate :)

Pansy, multumesc frumos pentru premii!

Delicioasa, multumesc, esti o draguta!

Roxana, multumesc pentru vizita. M-am uitat pe harta sa vad unde este Virginia :) Sper sa mai gasesti capsuni si sa iti iei inima in dinti sa faci si dulceata. Este chiar usor si nici nu dureaza mult.

Multumesc tuturor pentru mesaje!

Ellie said...

Mihaela, Am decis, azi dimineata, sa fac si eu dulceata asta cu capsiuni. Am vazut ca tot mai aveam niste capsiuni in gradina...nu multe dar de ajuns sa imi fac si eu un borcanel mic. Ce grozav a iesit!! Numai zic ce diferenta este intre cele cumparate si asta de casa:)...
Multumesc mult pentru reteta...si ca mai indemnat sa o fac:).
O zi minunata iti doresc!

Mihaela said...

Ellie, cu cea mai mare placere! :) ma bucur mult ca ti-a placut

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails